Стрічка новин порталу "ПЕДПРЕСА"

Syndicate content
Педагогічна преса: все про освіту в Україні та світі.
Updated: 1 year 16 weeks ago

Серпнева нарада. Про навчальний рік і нову українську школу

August 19 2016

Під час педагогічної конференції «Про підсумки розвитку дошкільної, загальної середньої, позашкільної та професійно-технічної освіти у 2015/2016 навчальному році та завдання на 2016/2017 навчальний рік», що відбулась у Будинку уряду, презентували проект Концепції нової української школи.

Читайте також: “Нова українська школа”. Нам потрібен не тюнінг системи, а нові результати, – Лілія Гриневич

На порядку денному були поточні питання функціонування галузі освіти, а також презентація оновлених програм початкової школи. У режимі відеоконференції до обговорення долучились освітяни з регіонів.

 Доступ до дошкілля

Читайте також: Педагогічна конференція щодо підсумків розвитку освіти та завдання на 2016/2017 навчальний рік

Перший віце-прем’єр-міністр Степан Кубів, який головував на конференції, акцентував увагу на оперативних даних регіональних органів управління освітою, за якими до кінця 2016 року в дошкільних навчальних закладах планується створити додатково 25 тисяч місць для дітей дошкільного віку. Станом на 1 серпня поточного року уже створено 10 тисяч 521 місце.

При цьому на кінець 2015 року понад 90 тисяч дітей перебували у черзі на влаштування у дитячий садок. Охоплення дітей дошкільного віку (3–5(6) років) дошкільними навчальними закладами по Україні становить 74%. Найкраща ситуація з охопленням дошкільною освітою у Хмельницькій, Черкаській і Сумській областях, де цей показник сягає 93 %.

Читайте також: Сьогодні університет повинен боротися за кожного абітурієнта, – Леонід Губерський

Але є сумніви щодо цих показників, – зауважила міністр освіти і науки Лілія Гриневич. – Разом із Держкомстатом маємо виробити серйозні критерії статистичної звітності. Адже таке враження, що різні області застосовують різні критерії.

Перший віце-прем’єр нагадав, що МОН разом із МОЗ розробили новий санітарний регламент, яким передбачено спрощені вимоги до дошкільних навчальних закладів усіх форм власності. Його нова редакція має сприяти створенню дитячих садків, у тому числі приватних, корпоративних, розташованих у житлових та нежитлових приміщеннях. Степан Кубів закликав владу на місцях використати відповідні можливості та сприяти приватній ініціативі.

Читайте також: Створення опорних шкіл – основа ефективної системи освіти

Лілія Гриневич нагадала, що міністерство розробило проект змін до Закону України «Про дошкільну освіту» – щодо розширення можливостей для створення та діяльності дошкільних навчальних закладів різних форм власності.

Читайте також: Довіра суспільства – вагомий чинник збереження ЗНО, – Вадим Карандій

 Про опорні школи і підручники

1 вересня 2016 року вперше сядуть за парти 393,7 тисячі першокласників, із них у сільській місцевості – 123,4 тисячі (що становить 31,3 відсотка).

Як констатувала Лілія Гриневич, діти з села отримують гірший доступ до якісної освіти, ніж їхні міські однолітки – про це свідчать, зокрема, результати зовнішнього незалежного оцінювання. Тому антикризових заходів не уникнути.

Степан Кубів нагадав, що уряд розпочав програму із підвищення якості освіти у сільській місцевості. Проведено реорганізацію 378 загальноосвітніх навчальних закладів, більшість із яких стали філіями опорних шкіл. Планується, що з першого вересня розпочнуть роботу 142 опорні школи. Але потрібно ще вирішити питання довезення дітей. Уряд наприкінці минулого року виділив субвенцію областям в розмірі 200 мільйонів гривень для покращення матеріально-технічної бази опорних шкіл, а також 600 мільйонів на придбання автобусів на засадах співфінансування з місцевими органами влади.

Степан Кубів закликав місцеву владу прискорити процес створення освітніх округів, опорних ЗНЗ, а також провести на місцях роз’яснювальну роботу серед батьків і учнів малокомплектних шкіл, які закриваються, щодо необхідності та важливості навчання дітей середніх та старших класів у школах з потужнішою матеріально-технічної базою та досвідченішими вчителями.

Перший віце-прем’єр також зауважив, що наприкінці цього року буде розглянута можливість скерування значної суми нерозподілених коштів резерву освітньої субвенції на підтримку створення опорних шкіл.

Урядовці поінформували, що вже надруковано практично всі підручники для восьмого класу. Особливу увагу також приділено забезпеченню підручниками дітей з особливими освітніми потребами, в тому числі сліпих дітей підручниками шрифтом Брайля. Для цих дітей видано 24 назви підручників загальним накладом 26 595 примірників.

Ситуація із забезпеченням підручників для учнів 4-х і 7-х класів є складнішою. На цьому акцентували увагу і Степан Кубів, і Лілія Гриневич. За кошти державного бюджету у 2015 році забезпечено підручниками для 4-х та 7-х класів 50 % учнів, інші 50 % забезпечуються за кошти освітньої субвенції у розмірі 80 мільйонів гривень, що надійшли в області на початку року, та 42,9 мільйона – із місцевих бюджетів. Але на сьогодні реалізувати кошти та забезпечити повним обсягом учнів підручниками не спромоглася жодна з областей. Степан Кубів закликав обласні державні адміністрації взяти на особистий контроль питання забезпечення учнів підручниками для 4-х і 7-х класів.

Лілія Гриневич акцентувала увагу на освіті дітей з особливими потребами. «Нам подали статистику, що 62 % закладів архітектурно доступні для дітей з інвалідністю, – зауважила міністр. – Це ще одна, на мою думку, статистична маніпуляція, адже те, що людина у візку може заїхати на перший поверх, не означає повну доступність. Учень повинен мати можливість заїхати до туалетного приміщення, безперешкодно пересуватись усім закладом».

Лілія Гриневич закликала органи місцевого самоврядування, які цього року з Фонду регіонального розвитку вкладають значні кошти у реконструкцію і будівництво дошкільних і загальноосвітніх закладів, одразу передбачати відповідні умови.

 

 Професійно-технічна освіта

Залишається актуальним питання фінансування ПТНЗ. Нагадаємо, цьогоріч воно здійснюється з обласних бюджетів та бюджету Києва, а також із бюджетів міст обласного значення.

На думку Степана Кубіва, цей крок змусив місцеву владу вперше серйозно звернути увагу на цю ланку освіти. Проте в невеликих містах обласного значення отриманий додатковий ресурс не покривав усіх видатків на фінансування професійно-технічних навчальних закладів.

Для врегулювання питань фінансування ПТО Кабінет Міністрів України виділив кошти стабілізаційної дотації у розмірі 500 мільйонів гривень у лютому та 98 мільйонів у липні.

Остання дотація виділялась тим 20 містам обласного значення, які не спроможні фінансувати ПТНЗ, оскільки питома вага видатків на ці навчальні заклади є більшою, ніж 20 відсотків від загального обсягу видатків місцевого бюджету.

Були виявлені факти, коли окремі міста, які повинні опікуватись питаннями фінансування профтехосвіти, отримавши освітню субвенцію, штучно накопичували заборгованість по виплаті заробітної плати та стипендій, – розповів перший віце-прем’єр.

У результаті децентралізації місцеві бюджети отримали додаткові доходи (в цілому 23 мільярди), але при цьому отримали й багато додаткових повноважень, – зауважила Лілія Гриневич. – І про це не варто забувати. Але трапляються випадки, коли у місті обласного значення нам показують дефіцит на потреби ПТО у чотири мільйони гривень, а на депозиті у них знаходиться 185,5 мільйона. Відповідальність за повноваження все-таки повинна бути.

Очікується, що наступного року ПТО управлятиметься на обласному рівні. Також відбувається передача на місця власності. Але, як зауважив Степан Кубів, у держбюджеті–2017 планується передбачити кошти на здобуття учнями ПТНЗ загальної середньої освіти та професійно-технічної освіти за професіями загальнодержавного значення.

При цьому на обласному рівні треба передбачити видатки з місцевих бюджетів на здобуття ПТО за професіями, необхідними для регіонального ринку праці.

Степан Кубів також нагадав, що МОН підготувало проект постанови Кабміну «Про затвердження Переліку професій загальнодержавного значення, підготовка за якими здійснюється за кошти державного бюджету».

Наприкінці цього року ми розглянемо можливість скерування певної суми з нерозподілених коштів резерву освітньої субвенції на закупівлю обладнання та сільгосптехніки для реалізації пілотного проекту щодо підготовки робітників з трьох гостродефіцитних професій – «Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва», «Монтажник санітарно-технічних систем та устаткування», «Швачка. Кравець. Закрійник», – повідомив перший віце-прем’єр.

 Перспективи закону

Сьогодні в парламенті очікує на розгляд базовий законопроект «Про освіту». На думку Степана Кубіва, це – документ, який забезпечить справжню реформу освіти, визначить основні зміни в усіх її ланках.

Важливо його якнайшвидше проголосувати, оскільки він дасть змогу вирішити чимало проблемних питань, пов’язаних із децентралізацією фінансування і управління освітою, – резюмував перший віце-прем’єр. – Крім того, з’явиться можливість підвищити соціальний статус педагога.

 Нова школа

Проект Концепції нової української школи, презентований на конференції, простою мовою пояснює ідеологію змін, закладених у проект закону «Про освіту». Лілія Гриневич констатує, що в суспільстві зазвичай сприймають реформу школи просто як механічне додавання одного року навчання. Але за такої умови у реформуванні не було б жодного сенсу.

Отже, діалог щодо стратегії змін тривав понад три роки. Він розпочався ще за парламенту минулого скликання. Долучились усі зацікавлені групи – освітяни, батьки, роботодавці, політичні сили та владні інституції, незалежні експерти та міжнародні організації. Усього – кількасот експертів. Про що ж ідеться у концепції?

Як і 10, 20, 50 років тому пересічний український школяр отримує в школі суму знань. За останні роки, як зауважують автори концепції, ця сума знань збільшилася, адже значно зріс загальний інформаційний потік у світі. Учні спроможні лише відтворювати знання, проте часто не отримують вміння застосовувати їх для вирішення життєвих проблем.

Лілія Гриневич наводить цитату одного з директорів шкіл: «Сьогодні у нас дві проблеми в навчанні. Перша – це перевантаженість предметами. Такого обсягу не може бути. І друга проблема – те, що ми даємо суто навчальний матеріал. Випускник нашої української школи не вміє застосувати здобуті знання у житті. Він як фарширована риба: нібито і риба, але не плаває».

Якщо ми хочемо справжню реформу освіти, то нам потрібна реформа змісту і орієнтація на нові результати, які необхідні людині у XXІ столітті, – наголошує міністр.

 Формула і компоненти

Отже формула нової школи, яка представлена у проекті, складається з 8 ключових компонентів.

Перший – новий зміст освіти, заснований на формуванні необхідних для успішної самореалізації в суспільстві компетентностей.

Компетентність – динамічна комбінація знань, способів мислення, поглядів, цінностей, навичок, умінь, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність. Так це поняття сформульоване у проекті базового закону.

Отже, автори проекту виділили 10 ключових компетентностей:

  • спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами;
  • спілкування іноземними мовами;
  • математична компетентність;
  • компетентність у природничих науках і технологіях;
  • інформаційно-цифрова компетентність;
  • уміння навчатись упродовж життя;
  • соціальні і громадянські компетентності;
  • підприємливість;
  • загальнокультурна грамотність;
  • екологічна грамотність і здорове життя.

Через ці компетентності проходять наскрізні вміння: уміння читати і розуміти прочитане, уміння висловлювати думку усно і письмово, критичне мислення і здатність логічно обґрунтовувати позицію, ініціативність, творчість, уміння вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення, конструктивно керувати емоціями, застосовувати емоційний інтелект, здатність до співпраці в команді.

Другий компонент – умотивований учитель, який має свободу творчості і професійно розвивається. Міністр наголошує: учитель має неприпустимо низький соціальний статус, і влада має подумати, як уже в держбюджеті 2017 року хоч трішки «підняти» його по тарифній сітці. У проекті базового закону пропонується поступовий шлях – яким чином підвищувати соціальний статус учителя.

Третій компонент – педагогіка, що ґрунтується на партнерстві учня, учителя і батьків. Школа має ініціювати нову глибшу залученість родини до побудови освітньої траєкторії дитини, йдеться у проекті концепції.

Четвертий компонент – наскрізний процес виховання, який формує цінності. Автори зауважують, що ключові компетентності й наскрізні вміння створюють «канву», яка є основою для успішної самореалізації учня як особистості, громадянина і фахівця.

П’ятий компонент – децентралізація та ефективне управління, що надасть школі реальну автономію. Передбачається, що адміністративні та навчально-методичні повноваження делегуватимуться на рівень закладу освіти. Автономія передбачає, що школи зможуть самостійно формувати освітні програми, складати навчальні плани і програми з навчальних предметів відповідно до стандартів середньої освіти, обирати підручники, методики навчання і виховання.

Шостий компонент – справедливий розподіл публічних коштів, який забезпечує рівний доступ усіх дітей до якісної освіти.

Сьомий – нова структура школи, що дасть змогу засвоїти новий зміст навчання і набути компетентності для життя.

Реформа передбачає суттєву зміну структури середньої школи, щоб максимально урахувати фізичні, психологічні, розумові здібності дитини кожної вікової групи. Законопроект «Про освіту» передбачає три рівні повної загальної середньої освіти: початкова освіта (4 роки), базова середня (5 років), та профільна середня (3 роки), яка здобувається в ліцеї або закладах професійної освіти залежно від обраної учнем освітньої траєкторії.

Восьмий компонент – орієнтація на потреби учня в освітньому процесі і дитиноцентризм. Усе життя нової школи, як зауважують автори, повинно бути організованим за моделлю поваги до прав людини, демократії.

У нас є школи, які працюють за такими принципами, але наше основне завдання – щоб ми могли дати кожній дитині доступ до якісної освіти, – резюмує міністр.

Війна на сході, фінансово-економічна криза – все це, за словами міністра, зумовило формування песимістичного графіка впровадження концепції. Скажімо, початок роботи початкової школи за новими освітніми стандартами на компетентнісній основі заплановано на 2018 рік, базової – на 2022-й, а перший дванадцятий клас нової школи – не пізніше 2029 року.

 Як долучитись?

Поки що концепція є проектом, який можна і варто обговорювати. У МОН запрошують усіх небайдужих долучитися до дискусії щодо реформи середньої школи. Свої думки щодо концептуальних засад реформи середньої школи можна надсилати на електронну скриньку novashkola@mon.gov.ua. У темі листа вказуйте «Обговорення концепції». У листі обов’язково зазначайте назву розділу, абзац і номер сторінки, яких стосуються ваші думки.

 Фінансове підґрунтя

Основою якісної освіти є мотивований учитель, переконаний Олександр Співаковський, перший заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти. Тож, на його думку, плануючи нову школу, необхідно запланувати і підвищення заробітних плат. А Кабінет Міністрів повинен вплинути на Мінфін щодо фінансового забезпечення майбутніх реформ. Олександр Володимирович також зауважив, що реформування повинно бути системним, адже, скажімо, поєднання нової моделі фінансування зі старою освітньою структурою не дасть очікуваних результатів, як це сталося з профтехосвітою. Дуже важливим елементом проведення реформ в умовах децентралізації народний депутат вважає налагодження тісного контакту з регіональною владою.

Якщо ми і далі продовжуватимемо наші реформи і зменшуватимемо фінансування, то якісної освіти ніколи не буде, – сказав Олександр Співаковський.

Потенційне збільшення фінансування може стати результатом спільної роботи уряду, депутатів, профільного комітету і президента, переконаний Степан Кубів.

Коли ми обговорюватимемо цю проблематику, то повинні обрати майданчик для дискусії – і це має бути комітет. Треба залучити експертів, провести дискусію – і тоді буде знайдене правильне рішення, – зауважив Степан Іванович.

Про питання соціального захисту педагогів вела мову заступник голови Профспілки працівників освіти і науки України Любов Гарбаренко. За її словами, нині гостро стоїть питання працевлаштування вивільнених під час оптимізації учителів. Вона також говорила про загрози дефіциту освітньої субвенції для фінансового забезпечення навчальних закладів.

Економія на освіті, а отже – на дітях та майбутньому держави, є не тим шляхом, яким має рухатися суспільство, – переконана Любов Андріївна.

За допомогою відеозв’язку до наради долучився директор Департаменту освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації Олексій Полторацький.

У області підтримали реформу – ми вже створили 15 укрупнених опорних шкіл у сільській місцевості, – розповів Олексій Володимирович. – Вони отримують підтримку на розвиток матеріально-технічної бази, придбання кабінетів, мультимедійних комплексів. Державні кошти були доповнені коштами з обласного бюджету. Ми розуміємо, що оптимізація спрямована на якість освіти, а не на економію бюджетних коштів, адже в «порожня» школа не може дати якісних знань.

Окремим питанням було фінансування закладів професійно-технічної освіти, адже в Дніпропетровській області функціонує 60 ПТНЗ. За словами директора департаменту, цьогоріч усі видатки стосувалися утримання, тож про розвиток не йшлося. Актуальним залишаються, зокрема, питання власності майнових комплексів, кадрової та організаційної роботи. На це Степан Кубів відповів, що ці проблемні питання скоро будуть вирішені.

Стосовно бюджету: є різні позиції, триває внутрішньоурядова дискусія, – підсумував віце-прем’єр-міністр В’ячеслав Кириленко. – Але я думаю, що уряд і парламент спільно вийдуть на позицію підтримки освіти, а не урізання коштів, бо це буде недержавницьким підходом.

 Початкова школа. Оновлені програми.

Під час конференції також презентували оновлені навчальні програми для 1 – 4 класів. Відповідні зміни запровадять у школах 1 вересня.

Серед ключових змін – знято фіксовану кількість годин на вивчення кожної теми. Тепер учителі визначатимуть їх самостійно, враховуючи рівень підготовки класу, наявність навчально-методичного забезпечення та регіональні особливості. Також знято дублювання змісту у навчальних предметах «Основи здоров’я», «Я у світі» і «Природознавство». Крім того, здійснено перерозподіл тем між класами з метою приведення процесу навчання у відповідність до вікових особливостей молодших школярів та принципу здоров’язбереження. Також уніфіковано термінологію програм, якою мають послуговуватися вчителі та автори підручників, її наближено до вікових особливостей молодших школярів.

Завдання місцевих органів управління освітою, обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти – забезпечити роботу методоб’єднань учителів початкової школи, курсів підвищення кваліфікації, щоб усі ці зміни були донесені до кожного вчителя початкової школи, – зауважила Лілія Гриневич.

 Максим Короденко і Дмитро Шулікін, газета «Освіта України»

МОН визначило 10 кращих проектів дитячих садків-учасників фестивалю «Hello, English»

August 19 2016

Міністерство освіти і науки України підбило підсумки Всеукраїнського фестивалю-огляду на кращий досвід роботи з навчання англійської мови в дошкільних навчальних закладах «Hello, English». Журі конкурсу визначило 10 кращих робіт серед дитячих навчальних закладів України – учасників фестивалю.

У фестивалі-огляді взяли участь 210 дошкільних навчальних закладів (навчально-виховних комплексів) різних типів і форм власності. Всі матеріали педагогів були розміщені на платформі проведення заходу – Освітньому порталі «Педагогічна преса».

27 тис. 538 респондентів взяли участь у голосуванні за найкращі відеоматеріали дошкільних навчальних закладів. Серед робіт, що набрали найбільшу кількість голосів, обласні органи управління освітою визначили найкращі проекти за досвідом роботи з навчання англійської мови в дошкільних навчальних закладах.

Переможців фестивалю «Hello, English» оголосять під час урочистостей Всеукраїнського Дня дошкілля, що відбудеться 23 вересня 2016 року.

Довідково: Всеукраїнський фестиваль-огляд кращого досвіду роботи з навчання англійської мови в дошкільних навчальних закладах «Hello, English» відбувався в рамках реалізації ініціативи Президента України щодо проголошення 2016 року Роком англійської мови в Україні.

Мета фестивалю – забезпечення якісної реалізації варіативної складової Базового компонента дошкільної освіти у частині навчання дітей іноземних мов, активізація освітньої роботи дошкільних навчальних закладів із зазначеного напряму, виявлення і популяризація перспективного педагогічного досвіду, інноваційних освітніх технологій.

 Статистику конкурсів можна переглянути на цій сторінці.

Поліція Київщини навчила дітей правил поведінки на дорозі

August 18 2016

16 серпня працівники ювенальної превенції Управління превентивної діяльності ГУНП в Київській області відвідали дитячі оздоровчі табори для дітей «Каштан», «Дніпро» та «Пролісок», що знаходяться в Обухівському районі, та провели дітям урок «Увага! Діти на дорозі!» на правову тематику.

Працівники поліції розповіли школярам про найбільш поширені порушення правил дорожнього руху, а також нагадали правила безпеки на дорозі загалом.

Наостанок діти отримали у подарунок книжки з правил дорожнього руху: «1001 та 1 поворот».

  Інформує відділ комунікації поліції в Київській області

 

Особливі діти серед нас і їх чимало. Гіперактивність

August 18 2016

Вашій дитині замала найбільша ігрова кімната, жодна колисанка не заспокоює її, вона дуже рухлива, імпульсивна, незібрана, але водночас така весела, добра, цікава і кмітлива?  Це означає, що вам, як і мені, пощастило бути мамою великого непосидька. Або, кажучи по-науковому, гіперактивної дитини.

Квартиру, де живе такий малюк, одразу впізнаєш. Дверцята всіх шафок  зазвичай перев’язані мотузками або відсутні зовсім, а предмети, що б’ються, мнуться і рвуться, підняті на недосяжну для дитини висоту. Там ніхто не дивується, якщо тато вранці не може знайти свого черевика, бо син грав із ним у машинки, а мама …  А мама звикла до всього, почувши галас у сусідній кімнаті, не мчиться туди стрімголов, а спокійно аналізує: «Реве? – Не реве! Отже, не забився, а решта – дрібниці».

Діти пізнають і досліджують навколишній світ. Але деякі роблять це так активно, що їхні батьки починають хвилюватися: «А чи все з ними гаразд?»

Дорогі батьки, не хвилюйтеся! Фахівці стверджують: з вашими малюками все гаразд. Їхня «непосидючість» – лише особливість організму (така ж як, наприклад, кучерики або кирпатий носик). До речі, надто слухняна дитина також не дуже добре. Дитина повинна бігати, стрибати, скрізь пхати свого носика і ставити мільйон запитань. Але все має бути в міру. Гіперактивна дитина не здатна сама зупинитися, якщо  втомилась, її необхідно тримати в руках у прямому розумінні слова.

Існує помилкова думка, що гіперактивність – наслідок батьківських помилок. Насправді це особливість нервової системи дитини, що медичною мовою називається «Синдром дефіциту уваги з гіперактивністю» (СДУГ). Це серйозна соціальна проблема, бо зустрічається у багатьох дітей  і  дуже заважає їхній соціальній адаптації.  Також, відомо, що діти, які страждають на СДУГ, входять до групи ризику з розвитку алкоголізму і наркоманії. До речі, СДУГ зустрічається у хлопчиків в 4-5 разів частіше, ніж у дівчаток. Неспокійні рухи, легко відволікається на сторонні подразники, не може дочекатися своєї черги під час гри, на уроці багато розмовляє, ставить безліч запитань, але не може дочекатися відповіді, погано спить, чує, що до нього звертаються, але не реагує, не може тихо, спокійно грати – це симптоми гіперактивних дітей.

Що ж робити з нашими “особливими” дітьми?

  • Сприймайте дитину такою, якою вона є. Рухова активність – її природна потреба. І якщо малюка цього позбавити, то сповільниться його розвиток.
  • Не намагайтеся керувати дитиною за допомогою крику і сили. Виражаючи протест проти примусу, малюк може стати некерованим.
  • Спостерігаючи за своєю дитиною, ви переконаєтеся: вона сіє навколо хаос не з любові до руйнувань. Просто їй цікаво дізнатися, з яким звуком падає книжка, злітаючи з полиці, випробувати свою силу, ламаючи машинку, відчути, як кришиться яєчна шкарлупа під її міцними пальчиками. А тікати під верескливе мамине “Зупинися негайно!” –  це  захоплива гра!

Пам’ятайте: гіперактивні діти швидко збуджуються. Тому істеричні нотки у вашому голосі: “Поклади негайно, кому сказала, такий-сякий!”  ще більше активізує їх. Краще сказати: “Це ніж, він гострий, тому маленьким дітям ножа брати не можна – ним можна боляче порізатися”. А коли їй дуже захочеться поцупити ніж, вона обережно візьме його і простягне мамі: “На, дивись, я не взяв, я просто віддаю тобі, мамо”.

  •  Від “забороненого” заняття намагайтеся відволікати дитину не менш цікавим, але більш безпечним. З кубиків, до речі, виходять гарні пірамідки, з подушок – затишний будиночок для зайчика.
  •  Таким діткам особливо необхідні спокійні ігри. Не забувайте читати дітям книжки та обговорювати їх: “Цей ведмедик великий. А цей який? У вовка гострі зубки. А в тебе є зубки?”
  • Намагайтеся, щоб малюк якомога менше дивився телевізор. Влаштуйте експеримент – проведіть день, не включаючи “електронного друга”. І ви помітите, що не тільки дитина, а й ви були більш врівноважені та спокійні.

І ще. Змиріться з розбитими колінами. Цього не уникнути, якщо дитина свого часу навчилася не ходити, а бігати. Не треба при кожному падінні голосно ойкати і кидатися на допомогу, краще просто сказати: «Нічого, буває. Витри ручки, і подивімося, за що ти зачепився».

Досвід мами-непосидька

Дмитрик підбіг до ганку. – Ой, тримайте! – злякалися навколишні. Малюк заліз на сходинки, підбіг до краю і спритно зістрибнув на травичку. – Стри-бок! – прокоментував він. –  Фух! Ох! – тільки й сказали глядачі-перехожі.

Я не хвилювалася, бо знала: син давно засвоїв цю вправу. Звісно, іноді його «стри-бок» виходив дупкою на траву, тоді він витрушував ручки і біг далі. Але сьогодні ганок схожий, але трохи вищий, а внизу – асфальт. Я була готова кинутися на допомогу, коли Дмитрик раптом загальмував і простягнув ручку, ніби кажучи: “Допоможи, мені самому не впоратися”.

***

Дмитрик поліз під ліжко за м’ячиком і застряг. Плаче, але вперто повзе. Намагаюся витягти його, він відштовхує мою руку і кричить “Сям” (сам). Що ж, завзятість у досягненні мети – відмінна риса характеру! Я повторюю собі це щодня, коли мій маленький незалежний чоловік бажає робити самостійно те, що йому поки що не під силу.

***

Телефонний дзвінок змусив мене відірватися від улюбленого серіалу. І коли через десять хвилин, надавши мамі повний звіт про здоров’я її онуків, я поклала трубку, на екрані телевізора вже були титри. Зітхнувши, я звичним рухом потяглася за пультом, але на столі його не вже було … не було і під столом, і під ліжком і під книжковою шафою. Головний і єдиний підозрюваний у скоєнні загадкового викрадення півторарічний хлопчик із цікавістю спостерігав за моєю “фізкультурою”. На всі прохання показати, куди він поклав цей безцінний предмет, відповідав лаконічно: “Бах”. Мобілізація родичів і прочісування квартири результатів не дали. Пульт ми знайшли лише через кілька місяців, коли пересували меблі.

 Як реагувати на таку дитину?

По-перше, що треба зрозуміти – це ваша дитина, і любіть її такою, яка вона є!         Пам’ятайте, що дитина не винна, вона просто не може по-іншому, і наше завдання – їй допомогти. Допоможіть їй контролювати своє тіло й емоції. Дитина повинна чимало часу гуляти на вулиці, де в неї буде можливість «випустити пар». Заняття спортом – це майже панацея для таких дітей. Такими дітьми треба постійно займатися, працювати з ними. Це титанічна праця, але якщо цього не робити, дитині буде дуже важко, і в садочку, і в школі, де вона повинна сидіти на одному місці 45 хвилин 4-5 уроків. А ще такі діти дуже дратують навколишніх, починаючи з матусь на майданчику, вихователів, а найбільше вчителів.

Лаяти дитину, що страждає на СДУГ, за гіперактивність не лише марно, але і шкідливо. Дитину можна лише критикувати. Необхідно давати позитивну оцінку особи дитини і негативну – її вчинкам, наприклад: «Ти хороший хлопчик, але зараз ти робиш неправильно (конкретно треба сказати, що він робить погано), треба поводитися так…» Не порівнюйте свою дитину з іншими: «Олег хороший, а ти поганий».  Ви повинні знайти до свого малюка підхід через похвалу, підтримку і любов. До речі, дуже часто гіперактивні діти володіють неординарними здібностями. Тому, якщо ви зможете розгледіти талант вашої дитини і скерувати його в потрібне русло, хто знає, можливо, вона буде відома на весь світ.

Юлія Осіння , Освітній портал “Педагогічна преса”

До кінця року планується створити 25 тисяч додаткових місць у дитсадках, – Лілія Гриневич

August 18 2016

За оперативними даними регіональних органів управління освітою на 1 серпня 2016 року по Україні створено 10, 5 тисячі додаткових місць для дітей дошкільного віку, до кінця 2016 року планується збільшити цей показник до 25 тисяч. Про це 18 серпня 2016 року повідомила міністр освіти і науки України Лілія Гриневич під час педагогічної конференції, присвяченої підготовці до нового навчального року.

Читайте також: “Нова українська школа”. Нам потрібен не тюнінг системи, а нові результати, – Лілія Гриневич.

За кількістю створених місць у дошкільних навчальних закладах лідирують місто Київ та Львівська область, де створено понад 1272 і 1260 додаткових місць, відповідно.

Водночас Лілія Гриневич наголосила, що у великих містах потреба в додаткових місцях одна із найгостріших, особливо для дітей дворічного віку.

Читайте також: Столична влада виділила кошти на капітальний ремонт харчоблоків у школах і садочках

На сьогодні лише 74 % дітей віком від 3 до 5 років охоплені дошкільною освітою. Найкраща ситуація у Хмельницькій, Черкаській і Сумській областях – 93%. Найгірша – в Івано-Франківській області (59%) та на Одещині (69,4%)».

«Міністерством розроблений проект змін до Закону «Про дошкільну освіту», що розширить палітру форм власності дошкільних навчальних закладів і допоможе диверсифікувати мережу садочків», –  повідомила Лілія Гриневич.

Читайте також: Педагогічна конференція щодо підсумків розвитку освіти та завдання на 2016/2017 навчальний рік

Цього року оновлено санітарний регламент, що сприятиме розвитку мережі приватних і корпоративних дитсадків.

«Місцеві органи влади повинні звернути увагу на ті можливості, що з`явилися в них для створення дієвих механізмів для розвинення мережі закладів дошкільної освіти різних форм власності», – наголосив перший віце-прем`єр міністр України Степан Кубів.

Довідково:  Збільшення місць в дошкільних навчальних закладах відбувається як за рахунок створення додаткових місць у функціонуючих дошкільних навчальних закладах, так і за рахунок введення в експлуатацію новобудов і відновлення діяльності закладів, що використовуються не за призначенням.

Загалом цьогоріч в Україні побудовано 5 нових дошкільних навчальних закладів: по 1 ДНЗ – у Волинській, Івано-Франківській, Полтавській, Сумській областях та в місті Києві.

Інформує прес-служба Міністерства освіти і науки України

“Нова українська школа”. Нам потрібен не тюнінг системи, а нові результати, – Лілія Гриневич

August 18 2016

Концепцію “Нової української школи” – ідеологію реформи середньої освіти, що почне діяти в 2018 році, сьогодні, 18 серпня 2016 року, під час педагогічної конференції «Про підсумки розвитку дошкільної, загальної середньої, позашкільної та професійно-технічної освіти у 2015/2016 навчальному році та завдання на 2016/2017 навчальний рік» в Будинку Уряду презентувала міністр освіти і науки України Лілія Гриневич. 

Читайте також: Педагогічна конференція щодо підсумків розвитку освіти та завдання на 2016/2017 навчальний рік

Наше завдання – кожній дитині дати доступ до якісної освіти. Успіх України в тому, щоб побудувати суспільство освіченого загалу, бо кожна дитина, попри її здібності, має право на успіх у житті, на максимальне розкриття власних здібностей, яке може запропонувати якісна освіта”, – наголосила Лілія Гриневич.

Міністр зазначила, що реформа орієнтована на те, щоб зробити випускника конкурентноздатним у ХХІ столітті –  випустити зі школи всебічно розвинену, здатну до критичного мислення цілісну особистість, патріота з активною позицією, інноватора, здатного змінювати навколишній світ і вчитися впродовж життя.

Читайте також: ЗНО-2016. Підсумки засвідчили нерівність у доступі до якісної освіти між містом і селом

Формула “Нової української школи” складається з 8 базових компонентів:

1.      Нового змісту освіти, заснованого на формуванні компетентностей, необхідних для успішної самореалізації в суспільстві.

2.      Педагогіки, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками.

3.      Умотивованого учителя, який має свободу творчості й розвивається професійно.

4.      Орієнтації на потреби учня в освітньому процесі, дитиноцентризм.

5.      Наскрізного процесу виховання, який формує цінності.

6.      Нової структури школи, що дає змогу добре засвоїти новий зміст і набути компетентності для життя.

7.      Децентралізації та ефективного управління, що надасть школі реальну автономію.

8.      Справедливого розподілу публічних коштів, який забезпечує рівний доступ усіх дітей до якісної освіти.

Виховний процес буде невід’ємною складовою усього освітнього процесу й орієнтуватиметься на загальнолюдські цінності. Виховання не буде винесено в окремі “заняття з моралі”. Формування характеру можливе лише через наскрізний досвід. Усе життя Нової школи буде організоване за моделлю поваги прав людини та демократії.

Представлений варіант концепції не є остаточним, кожен може долучитися до обговорення та надіслати свою думку щодо концепції за адресою novashkola@mon.gov.ua.  У темі листа вказуйте “Обговорення Концепції”, у листі обов’язково зазначайте назву розділу, абзац і номер сторінки, яких стосуються ваші думки.

Я хочу заохотити всіх, хто має таку можливість, об’єднувати навколо ідей нової школи освітян. Ми мусимо дивитися не тільки під ноги, плутаючиcь у сьогоднішніх проблемах, ми мусимо йти вперед”, – додала Лілія Гриневич.

Із текстом концепції “Нової української школи” можна ознайомитись за посиланням.

Довідково: діалог щодо стратегії змін тривав понад три роки. Долучилися всі зацікавлені групи – освітяни, батьки, роботодавці, політичні сили та владні інституції, незалежні експерти та міжнародні організації. В основу концепції покладені: «Концепція розвитку освіти України на період 2015-2025 років», підготовлена Стратегічною дорадчою групою «Освіта» в рамках спільного проекту Міжнародного фонду «Відродження» та БФ «Інститут розвитку освіти», а також «Концепція середньої загальноосвітньої школи України» Національної академії педагогічних наук України, «Візія нової української школи», підготовлена спільнотою відповідального вчительства EDCamp Ukraine.

Інформує прес-служба МОН України

Столична влада виділила кошти на капітальний ремонт харчоблоків у школах і садочках

August 18 2016

Цього року міська влада виділила майже 50 мільйонів гривень на капітальний ремонт харчоблоків у навчальних закладах міста Києва. Окрім ремонту самих їдалень, у школах і садочках Києва буде оновлено обладнання на кухнях та закуплено новий інвентар.

Читайте також: 20 – 21 серпня у столиці відбудеться шкільний ярмарок

Про це повідомила заступник голови Київської міської державної адміністрації Ганна Старостенко у прямому ефірі на телеканалі «Київ».

«Під час інспекції стану готовності шкіл та садочків до навчального року ми залучаємо фахівців Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві для ретельної перевірки харчоблоків. Загалом із бюджету міста Києва на капітальні ремонти харчоблоків із заміною обладнання, на закупівлю інвентарю та посуду виділено майже 50 мільйонів гривень», – розповіла Ганна Старостенко.

Читайте також: ONLINE. 22 серпня об 11:00 – Велика Педагогічна Рада освітян

Вона додала, що наразі вже проведено всі тендерні процедури та укладено всі угоди з компаніями, які поставлятимуть продукти харчування в дитсадки та школи. Тож батьки можуть бути спокійними – харчування маленьких киян розпочнеться з 1 вересня вчасно та буде якісним.

Інформує прес-служба КМДА

Читайте також: Щоб діти були відмінниками, їх треба виганяти на вулицю, – вчені

Педагогічна конференція щодо підсумків розвитку освіти та завдання на 2016/2017 навчальний рік

August 18 2016

18 серпня 2016 року об 11:00 в Будинку Уряду відбудеться педагогічна конференція «Про підсумки розвитку дошкільної, загальної середньої, позашкільної та професійно-технічної освіти у 2015/2016 навчальному році та завдання на 2016/2017 навчальний рік».

Конференція відбудеться під головуванням першого віце-прем’єр-міністра – міністра економічного розвитку і торгівлі України Степана Кубіва, за участі віце-прем’єр-міністр України В’ячеслава Кириленка та міністра освіти і науки України Лілії Гриневич.

Інформує департамент освіти і науки КМДА

Дошкільнята Борисполя подорожують у «Світ гри»

August 17 2016

Із 8 по 12 серпня 2016 року в дошкільних навчальних закладах міста Борисполя пройшов тематичний тиждень гри та іграшки.

Читайте також: Підсумки Всеукраїнського фестивалю-огляду «Калейдоскоп педагогічних ідей з екологічного виховання дошкільників»

Цілий тиждень вихователі організовували для дошкільнят розваги та різні види ігор (рухливі, сюжетно-рольові, театралізовані, настільно-друковані, інтелектуальні, дидактичні та ін.). Гра виступає в ролі своєрідного містка від світу дітей до світу дорослих, де все переплетено і взаємопов’язано. Педагоги з малятами вирушили в цікаву та пізнавальну подорож до Країни Іграшок. Дошкільнята виконували різні ігрові завдання, а також мали змогу спілкуватися з однолітками, вчитися дотримуватись правил, поступатися, доводити своє право у виборі гри.

Читайте також: У столичному НВК «Свічадо» святкували день народження світлофора

Особливістю цього тижня була творча гра, в ході якої вихователі приділили увагу розвитку естетичного виховання, оскільки дошкільники відображають світ через ролі, в яких втілені певні образи. Гра є ефективним засобом розвитку художніх інтересів, художнього смаку дитини, творчості, в ній виявляються і розвиваються здібності до музики, декламування, танців, естетичного оформлення будівель.

Читайте також: Кольоровий тиждень у Снігурівському ДНЗ № 7

Цього тижня відбулось головне ознайомлення дітей зі світом гри, дорослих — із ігровими технологіями та методами педагогіки гри.

Веселі розваги повернули дорослих у дитинство, створили настрій у наш нелегкий час. Кульмінацією тижня став конкурс малюнків на асфальті «Моя найулюбленіша іграшка».

Читайте також: Дошкільнята Борисполя побували на гостинах у Нептуна

Педагоги дошкільних навчальних закладів міста працюють під гаслом «Влітку для дітей кожен день, мов свято, бо ігор та розваг маємо багато».

Інформує прес-служба департаменту освіти і науки КОДА

20 – 21 серпня у столиці відбудеться шкільний ярмарок

August 17 2016

20 та 21 серпня 2016 року з 9:00 до 18:00 на Хрещатику відбудеться 15-й загальноміський шкільний ярмарок. 

Читайте також: Критерії, що допоможуть правильно обрати шкільний рюкзак

Так, перед початком нового навчального року традиційно в середмісті столиці відбудеться спеціалізований ярмарок, де відвідувачі зможуть придбати письмове приладдя, одяг, взуття та інші товари шкільного асортименту за помірними цінами безпосередньо від виробників.

Під час заходу на киян і гостей міста чекають виступи дитячих художніх колективів та показ моделей шкільної форми до нового навчального року, різноманітні розваги, майстер-класи з виготовлення виробів народних промислів.

Читайте також: Столичний експеримент із будівництва школи у дві черги виявився вдалим

Також із метою забезпечення учнів шкільними товарами здійснено розміщення відділів, секцій і куточків із продажу шкільної форми, канцелярських товарів із різноманітним асортиментом у достатній кількості в торгових центрах: «Караван», «Дрім Таун № 2», «Метрополіс», «Піраміда», «Аладдін» та інших; у супер- і гіпермаркетах: «Метро кеш енд Кері», «Епіцентр К», «Новус», «Вест Лайн» тощо, а також ПАТ «Універмаг «Дитячий Світ».

Інформує прес-служба КМДА

Читайте також: Як правильно обрати шкільну форму та рюкзак – радять фахівці

Юні науковці Київської МАН опановуватимуть природничі науки в літній школі

July 12 2016

Для учнівської молоді відділень екології та аграрних наук, хімії та біології Київської Малої академії наук відбулося урочисте відкриття літньої профільної школи на базі оздоровчого табору «Лідер», що в Пущі-Водиці.

Читайте також: Студенти НАУ проходитимуть льотну практику в Канаді

Літня школа працює за двома напрямами: популяризація та поглиблене вивчення аспектів природничих наук поєднується з патріотичним вихованням талановитої молоді.

Керівники відділень приготували юним науковцям цілу низку цікавих розважально-пізнавальних заходів. Заходів, кожен із яких був гармонійно вибудованою дидактичною моделлю, що ідеально відповідає завданням виховання в контексті занять літньої школи.

Читайте також: Україна та Корейська Республіка обговорили подальшу співпрацю у сфері освіти і науки

Незабутньою була екскурсія до IZONE. Це – один із найцікавіших проектів креативного та наукового простору сучасності, що єднає представників найбільш різноманітних індустрій і найновітніших напрямів науки. На території павільйонів IZONE працюють: фотолабораторія, літографічна майстерня, студія шовкографії, цифрова майстерня, технологічний потенціал якої дає змогу за допомогою 3D-принтера виготовити майже будь-який макет. Перлиною концепції проекту є те, що всі майстерні працюють у відкритому доступі.

Незабутнім для слухачів літньої профільної школи МАН  було поринання у світ таємничої науки – біології під керівництвом молодшого наукового співробітника відділу молекулярної генетики Інституту молекулярної біології та генетики НАН України О. Малюти, обговорюючи тему: «Технології штучного запліднення. Або звідки беруться діти».  Особливу увагу вона приділяла причинам, які викликають проблеми з репродуктивною системою в підлітковому віці серед хлопчиків і дівчат.

Читайте також: Останній набір. Держзамовлення на молодшого спеціаліста збільшено на 10 %

Програмою школи передбачено ще чимало цікавих заходів: лекцій, семінарів, екскурсій, конкурсів, спортивних змагань, які неодмінно сподобаються учнівській молоді.

За інформацією Департаменту освіти і науки,
молоді та спорту КМДА

Швейцарія – Україна. Освіта для демократичного суспільства

July 12 2016

 Єднання освіти, влади і громади – саме таким є гасло швейцарсько-українського проекту «Розвиток громадянських компетентностей в Україні» (DOCCU). Нині добігає завершення чергова його фаза, що тривала два роки, проте надалі він не лише не згортається, а навпаки – розширюється.

 Основна ідея проекту – впровадження освіти для демократичного громадянства та освіти з прав людини (ОДГ/ОПЛ) у практику не лише навчальних закладів, а й органів влади. Передбачається створення середовища, в якому пріоритетами є верховенство права та права людини, гендерна рівність, збалансований розподіл повноважень та економічна стабільність. Проект реалізується в Україні в рамках Швейцарської стратегії співробітництва для нашої країни на 2015– 2018 роки. Як зазначає керівник проекту зі швейцарської сторони Рольф Голлоб, «дієве громадянське суспільство – це практична основа децентралізації влади та залучення людей до реального управління і на рівні місцевих громад, і на регіональному й загальнодержавному рівні. Це той досвід, який Швейцарія здобувала понад 100 років і тепер радо поділиться ним з українцями».

Партнерами з реалізації проекту в Україні є Національна академія державного управління при Президенті України (саме цей заклад є координатором), Міністерство освіти і науки, Національне агентство України з питань державної служби, Київський і Одеський ОІППО. Саме Київщина й Одещина стали пілотними регіонами, де проект втілюється через систему післядипломної освіти вчителів і керівників шкіл, а також систему навчання державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування.

Тема ОДГ/ОПЛ є новою навіть для Європи, де впроваджується не більше ніж 10–12 років. До речі, Рольф Голлоб є фактично одним з ініціаторів втілення ідей демократичного громадянства на рівні Ради Європи. Нагадаємо: ця міжнародна інституція 2010 року прийняла Хартію з освіти для демократичного громадянства та освіти з прав людини.

Дитина здобуває життєві навички, навчаючись не тільки в навчальному закладі, а й у родині, громаді, тому нам потрібно створювати демократичне середовище, – переконана керівник проекту в Україні, завідувач кафедри управління освітою НАДУ Наталія Протасова.

Перший компонент проекту – підготовка педагогів шкіл і позашкілля. Також навчанням охоплені представники районних методичних кабінетів. Проект «озброює» вчителів новими підходами, методиками демократичного викладання, які передбачають важливість власної думки учня, його індивідуальності.

Заняття для фахівців у тренінговій формі проводяться в рамках планового підвищення кваліфікації. За два роки від початку масштабного впровадження таке навчання вже пройшли вісім тисяч педагогів.  У рамках проекту було створено унікальні навчальні програми, що базуються на тренінговій основі.

Оскільки ОДГ/ОПЛ не є окремим навчальним предметом, специфіка цього матеріалу полягає  у його використанні на будь-якому уроці для дітей будь-якого віку, – розповідає Наталія Протасова.

Другий компонент проекту передбачає підготовку директорів, зокрема, прищеплення принципів демократичного урядування в школі. «І в класі, і в навчальному закладі треба створювати атмосферу, що стимулювала б розвиток демократичних компетентностей у наших дітей і молоді, сприяла переходу на новий характер взаємин між учнями, вчителями й адміністрацією закладу», – зазначає Наталія Протасова.

Загалом понад 420 керівників шкіл пілотних областей пройшли навчання в рамках професійних курсів підвищення кваліфікації з ОДГ/ОПЛ та реалізовують проект у своїх навчальних закладах.

Школа не функціонує в ізольованому світі, а працює в умовах реальної громади – міста чи села. У контексті децентралізації, що триває в Україні, підвищення активності громад – питання надзвичайно актуальне. Отже, третій компонент проекту DOCCU передбачає підготовку державних службовців і представників місцевого самоврядування, причому не лише тих, хто працює у сфері освіти.

За останні два роки проведено серію тренінгів для викладачів системи підвищення кваліфікації державних службовців, розроблено навчальні програми. Вже більше 10 тисяч державних службовців підготовлено в рамках цього проекту за два роки.

Окремих модулів з ОДГ/ОПЛ у навчальному плані підвищення кваліфікації немає, але цей матеріал вплітається в навчальні дисципліни, що викладаються державним службовцям.

У рамках проекту видано низку посібників із серії «Живемо в демократії», авторами цих посібників є швейцарські фахівці. В Україні її перекладено українською та російською мовами. Також найближчим часом буде видано збірку найкращих практик із розвитку громадянських компетентностей у державних службовців і представників місцевого самоврядування.

Наступна фаза проекту передбачає його поширення ще на шість областей: Полтавську, Херсонську, Івано-Франківську, Львівську, Дніпропетровську і Луганську. Але це не означає, що інші області не можуть звернутися до проекту. Всі навчальні матеріали з ОДГ/ОПЛ доступні для завантаження на освітній платформі з розвитку громадянських компетентностей doccu.in.ua.

Марія Гриньова, вчитель української мови, заступник директора Усатівського НВК «Школа-гімназія імені Вернидуба» Біляївського району Одеської області, майстер-тренер проекту зазначила: “Розглядаю свою участь у проекті в кількох вимірах.  Як особистість я розвинула свої громадянські компетентності, впевнилася, що все в житті залежить від кожного з нас. Як учитель переглянула свої стосунки «вчитель-учень», відчула більше відповідальності стосовно того, якого громадянина ми сформуємо. Як управлінець разом із колективом однодумців запроваджуємо в закладі принципи демократичного врядування, активніше залучаємо вчителів, учнів і батьків до вирішення всіх питань життєдіяльності школи. Якщо раніше учнівське самоврядування виконувало функцію виконавця розпоряджень учителів, то зараз учні є активними учасниками навчально-виховного процесу. Також школа реалізувала кілька проектів,  спрямованих на те, щоб бути корисними громаді”.

 Володимир Сизон, голова Тарасівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області, що впроваджує проект, розповідає:Коли пройшов навчання за проектом, зацікавився цією тематикою і вирішив допомогти розвинутися не лише самому, а й новообраним молодим депутатам. Тому ми спільно з НАДУ розробили програму та проводимо щомісячні навчання для депутатів, зокрема з питань держуправління, бюджету, депутатської етики. Прагнемо сформувати демократичні компетентності в представників нашого депутатського корпусу.  Вважаю, що громадянські компетентності особливо важливі в умовах децентралізації, яка накладає додаткову відповідальність. Ми активно залучаємо до громадського життя школу, учнів та їхніх батьків, проводимо спільні заходи. Також зазначу, що людина навчається протягом усього життя, тому надзвичайно важлива грань проекту – безперервність освіти”.

 Директор Нерубайського НВК-гімназія Біляївського району Одеської області, пілотного закладу за проектом Світлана Зубрицька: Завдяки проекту ми стали більш демократичними  відкритими, чутливими до проблем громади, тісно співпрацюємо з громадськими організаціями, зокрема, вирішуємо проблеми навчання дітей ромської національності. Зросла активність учителів, а відповідно, й учнів, у проведенні різноманітних заходів. Потужніше запрацював наш сайт школи, спілкуємося з батьками в соцмережах. Проводимо з батьками психологічні тренінги, вони беруть участь у загальношкільних заходах, педагогічних радах”.

 Дмитро ШУЛІКІН, газета «Освіта України»

«Армія — дітям». У Краматорську відбувся військово-патріотичний захід

July 11 2016

На головній площі Краматорська відбувся військово-патріотичний захід «Армія — дітям» за участі військовослужбовців. У центрі уваги була звукомовна станція на базі БТР-80. Діти, які прийшли на захід, мали можливість сфотографуватись на ньому, побувати усередині бойової машини та взяти участь у конкурсах на кращий дитячий малюнок олівцями на папері та крейдою на асфальті. Також дітки виконували українські пісні на броні.

Військові пригощали малечу солодощами. Призери конкурсів отримували іграшки, які прикрашали звукомовну станцію. А переможець отримав величезного м’якого зайця!

Провести акцію українським військовим допомогли активістки громадського об’єднання «Краматорські бджілки».

Прес-центр штабу АТО

Спартакіада серед дітей і підлітків «Юний спартаківець» з академічного веслування визначила переможців

July 11 2016

5 – 6 липня 2016 року на річці Кошовій (Херсонська обл.) відбулись змагання спартакіади серед дітей і підлітків «Юний спартаківець» з академічного веслування, присвячені 25-й річниці Незалежності України. 

Читайте також: Мінмолодьспорту збільшило норми фінансування заходів молодіжних організацій

Цьогоріч змагання проводились утринадцяте. Понад 60 учасників – представників товариства «Спартак» , «Динамо», ДЮСШ веслувальних видів спорту – виборювали першість в одиночках, “двійках”, “четвірках” та розпашних екіпажах.

Попри те, що загальнокомандний результат не враховувався (змагання особисті) на водних доріжках тривала запекла боротьба. Переможцями Спартакіади стали Журавок Владислав, Шевчук Микита (ФСТ «Спартак») , Сомін Віктор ( ДЮСШ веслувальних видів спорту) , Баіров Анатолій, Оторвін Євген ( ДЮСШ веслувальних видів спорту), Рижкова Поліна, Василенко Вікторія (ФСТ «Спартак»), Слісаренко Валентина (ФСТ «Спартак») та інші. Тренери уважно придивляються до цих веслувальників, адже вони – основні кандидати на участь у наступному чемпіонаті України, що стартуватиме наприкінці липня місяця цього року в Києві.

Читайте також: Державну цільову соціальну програму “Молодь України” – затверджено

Змагання спартакіади проводились обласною організацією фізкультурно-спортивного товариства «Спартак» за підтримки управління молоді та спорту облдержадміністрації.

Інформація Мінмолодьспорту

У Маріуполі започаткували волонтерську акцію з навчання англійської мови дітей дошкільного віку

July 11 2016

Міністерство освіти і науки України влітку 2016 року ініціювало великий загальнонаціональний проект літніх мовних дитячих таборів у школах. Викладачі іноземних мов і студенти Маріупольського механіко-металургійного коледжу долучились до цього проекту творчо і запропонували провести волонтерську акцію з навчання англійської мови дітей дошкільного віку.

Читайте також: Навчаємо дитину писати. Поради фахівців

Стартувала волонтерська акція 29 червня в комунальному дошкільному навчальному закладі загального розвитку «Ясла-садок № 103» «Червоненька квіточка» управління освіти Маріупольської міської ради, де студенти-волонтери під керівництвом досвідченого викладача в ігровій формі навчають дітей азів англійської мови. Вже з першого заняття стало зрозуміло, що це цікаво як дошкільнятам, так і самим студентам.

Студенти-другокурсники займалися подібною діяльністю вперше, але вже усвідомили, що волонтером бути і цікаво, і корисно, і благородно. Беручи участь у соціальних проектах, волонтер робить світ навколо нас  хоч трохи, але прекраснішим. Він усвідомлює, що дарує добро, тому його ставлення до себе та інших змінюється на краще.

Читайте також: Скоро в школу! 10 порад для батьків першокласників

Ця навчальна програма призначена для навчання дітей 4 – 6 років і враховує особливості їхнього психофізіологічного розвитку.

Основною метою курсу є ознайомлення дітей із нескладною лексикою, доступною і відповідною їхньому рівню розвитку, введення елементарних мовних конструкцій , виховання і розвиток особистості за допомогою залучення до культури англомовних країн.

Читайте також: Літня профільна навчально-оздоровча школа згуртувала столичних МАНівців

Заняття проходять у першій половині дня на відкритому повітрі. Використовуються наочні посібники та відео. Під час занять діти вивчають вірші, співають англійською мовою нескладні пісні, танцюють. Протягом усього навчання зберігається єдність форм і видів роботи, при цьому домінують наочність і образність, оскільки фраза сприймається дитиною не як набір окремих лексичних одиниць, а як блок, щось єдине, ціле, образ.

За інформацією Маріупольського
механіко-металургійного коледжу

Навчаємо дитину писати. Поради фахівців

July 08 2016

Навчання письма – важливий етап у розвитку дитини. Його не можна розглядати ізольовано, а лише у взаємозв’язку з розвитком усного мовлення. І це невипадково, адже письмо, як слухання і говоріння, є одним із видів мовленнєвої діяльності. Процес письма постійно супроводжується усним мовленням, оскільки дитина диктує собі те, що має записати. Якщо дошкільник має певні вади у вимові окремих звуків, це в майбутньому може негативно позначитися на письмі – спричинятиме помилки, пропуски і заміни літер. Тому розвиток усного мовлення є одним із пріоритетних напрямів підготовки руки дитини до письма.

Дослідження науковців свідчать про те, що рівень розвитку мовлення дітей залежить від ступеня сформованості дрібної моторики пальців рук. Недарма народна педагогіка впродовж багатьох століть зберігає значну кількість фольклорних творів, використання яких супроводжується активними рухами: «Сорока-ворона», «Пальчику, пальчику», «Горошок, бобошок» тощо.

Рухи пальців і кисті руки розвиваються в дитини поступово протягом усього дошкільного життя. Однак на момент вступу дитини до школи не завершується процес закостеніння пальців кисті руки. Цим пояснюється невпевненість у рухах, дрижання пальців під час проведення прямих ліній, написання овалів і напівовалів, швидка втомлюваність. Труднощі, перед якими постає дитина під час письма, викликають у неї негативне ставлення до цієї діяльності. Тому дитина, яка робить лише перші кроки в набутті графічної навички письма, потребує постійної допомоги дорослого, адже саме він має перетворити складну для дитини діяльність на цікаву гру.

Ось кілька вправ для тренування, розминки та зарядки для пальчиків:

  • «БУДУ ВПРАВНИМ МУЗИКАНТОМ»- імітація гри на різних музичних інструментах (піаніно, скрипка, гітара, балалайка, бубон, флейта, сопілка, баян).
  • «ПАЛЬЧИКИ КРОКУЮТЬ» – імітація рухів для вимірювання довжини стола.
  • «УПІЙМАЮ – НЕ ВПУЩУ» – захопити й утримувати пальчиками будь-який предмет, іграшку.
  • «ПІДЙОМНИЙ КРАН» – перенести будь-який предмет кінчиками пальців з одного місця на інший.
  • «НАНИЖУ НАМИСТЕЧКО» – нанизати на ниточку намистинки.
  • «УМІЛІ РУЧКИ» – імітація рухів, що виконуються під час певної роботи (як бабуся ліпить вареники, як дідусь пиляє дрова, як мама пришиває ґудзик, як тато керує машиною).
  • «ПАЛЬЧИКИ ТАНЦЮЮТЬ» – імітація пальчиками танцювальних рухів на столі.

Під час проведення тренувальних вправ слід пам’ятати, що вправляння стає цікавішим і ефективнішим, якщо набуває творчого характеру. Додавши трішки фантазії, руки дитини можна легко перетворити на казкових персонажів (лисичку, зайчика, вовка), на різноманітні предмети (будиночок, стіл, човник). Якщо ще й вивчити вірш і розіграти його за допомогою рук, то вже ніхто не згадає, що пальчикова гімнастика – це необхідна підготовча вправа для письма, оскільки дії з руками стають самостійними і мотивованими, підтримуються внутрішнім інтересом дитини до участі у своєрідній пальчиковій драматизації.

Після гімнастики слід виконати вправи з письма, але варто зважати на те, що їх тривалість не повинна перевищувати 5 хвилин. Завдання батьків чи педагога під час організації та проведення їх полягає в пошуку додаткових стимулів, що викликали б у дітей інтерес і бажання виконувати непрості завдання. Таким стимулом, скажімо, можуть стати художні твори. Використання дитячої літератури в процесі підготовки до письма є необхідним засобом навчання, оскільки в школі під час виконання письмових вправ від дітей вимагається вміння уважно слухати, запам’ятовувати і відтворювати на папері сприйняту інформацію. Ось чому й підготовчі вправи з письма для дітей дошкільного віку повинні мати комплексний характер для розвитку всіх необхідних навичок.

За матеріалами Департаменту освіти і науки Київської ОДА

Як кадети Слобожанщиною подорожували

July 08 2016

Із 25 червня по 5 липня педагогічні працівники  Харківської обласної станції юних туристів організували та провели спортивний туристський похід ІІІ ступеня складності для кадетів Державної гімназії-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою «Кадетський корпус».

Читайте також: Повір у себе! Фінішувала ХХІІІ Всеукраїнська спартакіада з легкої атлетики серед дітей з особливими потребами

20 кадетів (учні 7 – 9-х класів) вирушили в похід Харківщиною під керівництвом Миколи Крупка, керівника гуртків обласної станції, майстра спорту, та заступника начальника гімназії підполковника Дмитра Підлісного.

За час подорожі пройдено 119 км, подолано безліч різноманітних перешкод. Кожного дня юні туристи мали можливість скупатися в найбільшій річці Слобожанщини – Сіверський Донець, поласувати суницею та шовковицею.

Читайте також: Всеукраїнський збір-змагання юних рятувальників “Школа безпеки” триває на Харківщині

Попри складності туристського побуту, фізичні навантаження, надокучливих комах, діти отримали незабутні враження від походу і мають бажання займатися туризмом у майбутньому.

За матеріалами Департаменту науки i освiти ХОДА

Фестиваль української народної іграшки та гри вперше відбувся на Луганщині

July 08 2016

Напередодні улюбленого українцями стародавнього свята Івана Купала, ввечері 6 липня, на березі річки Красна біля міста Кремінна, що на Луганщині, вперше відбувся обласний Фестиваль української народної іграшки та гри. 

Читайте також: Відновлення скульптури Кременецької Мадонни – україно-польська співпраця

Тисячі гостей з усіх районів і міст області долучилися до цього дивовижного дійства, національних традицій, обрядів, української культури. На захід завітав і голова Луганської обласної державної адміністрації – керівник обласної військово-цивільної адміністрації Юрій Гарбуз.

«Це свято ми проводимо для відродження, розвитку та збереження української народної культури, що буде завжди об’єднувати нас навколо любові до України. Я впевнений, що незабаром настане час, коли в цьому святі братимуть участь і луганчани, які сьогодні проживають на тимчасово окупованих територіях», – наголосив керівник області.

У фестивалі взяли участь аматорські та професійні творчі колективи, народні майстри декоративно-ужиткового мистецтва, які від щирого серця дарували своє мистецтво всім присутнім. До майстер-класів із виготовлення ляльок-мотанок і плетеної іграшки, ляльки-травниці та глиняної іграшки, пальчикової іграшки, петриківського розпису, плетіння вінків та вовноваляння могли долучитись усі охочі.

Читайте також: Спрощена процедура вступу до ВНЗ доступна всім абітурієнтам із Донбасу, – МОН

Активними учасниками фестивалю стали маленькі жителі області, які разом з батьками занурювалися в яскравий світ народної творчості.  Для дітлахів була розгорнута одночасна робота ігрових майданчиків, де були представлені обрядові, хороводні народні ігри, театралізовані та сюжетні програми, побутово-народні ігри, ігри-забави та ігри-атракціони.  Переможці ігор отримали  призи та подарунки.

За матеріалами Луганської обласної
військово-цивільної адміністрації

Скоро в школу! 10 порад для батьків першокласників

July 07 2016

Перше вересня не за горами, і далекоглядні батьки вже, найімовірніше, встигли психологічно підготувати свого майбутнього першокласника до шкільного життя. Проте є й такі, хто щойно похопився, а може, й досі відкладає цю справу на потім або сподівається, що все і так якось минеться. Однак за два місяці, що залишились до початку навчального року, дещо можна таки встигнути, хоча й варто було б розпочати раніше.

Щоб ваша дитина не потерпала від стресу, спричиненого різкою зміною у житті, фахівці Департаменту освіти і науки Київської ОДА пропонують скористатись десятьма порадами:

1. Частіше розмовляйте у присутності дитини про школу, шкільне життя. Спрямовуйте дитину на серйозне ставлення до навчання.

2. Не приховуйте труднощів, які чекають малюка у школі, але формуйте у нього впевненість у їх подоланні.

3. Частіше звертайте увагу дитини на її зовнішній вигляд, хороші вчинки школярів.

4. Прищепіть сину чи дочці найпростіші навички самообслуговування (вмиватися, чистити зуби, одягатися, доглядати одяг, акуратно їсти).

5. Привчіть дитину лягати спати та вставати у певний час. Наприклад, укладатись у ліжко не пізніше дев’ятої години вечора, а прокидатись – о сьомій ранку.

6. Заохочуйте малюка до малювання кольоровими олівцями, письма ручкою (написання паличок, кружечків, квадратиків).

7. Прищеплюйте дитині дбайливе ставлення до книжок, олівців, зошитів, фломастерів. Навчіть її правильно гортати сторінки.

8. Не стримуйте інтерес до навчання, заохочуйте малюка до набуття знань, обміну враженнями від почутого та побаченого.

9. У будь-якій конфліктній ситуації не принижуйте гідності дитини, прагніть заохотити її до самовдосконалення.

10. Завжди прагніть зрозуміти та підтримати вихователя, вчителя, не критикуйте їх у присутності дитини.

Літня профільна навчально-оздоровча школа згуртувала столичних МАНівців

July 07 2016

“МАНівці працюють творчо весь рік, і навіть у літній час!” – cаме під таким гаслом з 15 червня розпочала свою роботу літня профільна навчально-оздоровча школа КПНЗ «Київська Мала академія наук учнівської молоді» для учнів-членів відділень філософії, суспільствознавства та історії в дитячому оздоровчому військово-патріотичному таборі «Лідер».

Читайте також: Школярі «заражаються» депресивним станом від своїх учителів

Програма організації навчально-виховного процесу літньої школи охоплювала проведення інтерактивних дискусій, майстер-класів, навчально-презентаційних занять, семінарів-тренінгів, інтегрованих практичних занять і пізнавальних екскурсій.

Як досягти майстерності у викладенні інформації та презентувати свої досягнення? Як зацікавити присутніх та донести свої знання? Як втримати увагу слухачів? – це питання для опрацювання під час проведення майстер-класу з ораторської майстерності.

Особливе зацікавлення викликала тема інтегрованого практичного заняття «Екологічна свідомість молоді – гарантія майбутнього».

Читайте також: Україна ратифікувала Протокол про внесення поправок до Угоди про створення Українського науково-технологічного центру

Не залишив байдужими учнів семінар-тренінг «Пізнай себе». Захід відбувався у формі командної гри та складався із кількох сесій:  тестування,  командна робота, сеанс релакс-терапії. Але який сюрприз був підготовлений на завершення!!! Створення власних мультфільмів. Так, юні МАНівці працювали над власними  мультфільмами! Це було настільки захопливо, що ніхто не стримував емоцій!

Конструктивно пройшов семінар-тренінг на тему: «Від мети – до результату. Сходження на вершину «Успіх», під час якого вихованці  з’ясовували питання: Як досягти успіху? Який він, портрет успішної особистості? Складові успіху, успішна та неуспішна особистість… Як досягти мети та які резерви особистості? Розробка кроків для досягнення успіху!

Читайте також: Мовний танець, або Як розмовляти з дитиною, щоб вона стала успішною?

Без перебільшення можна сказати, що всі заходи табору прийшлися до вподоби МАНівцям!

За інформацією Департаменту освіти і науки,
молоді та спорту КМДА

проект реалізовано партнерами: