Відбулася презентація результатів першого етупу проекту “Освіта для сталого розвитку в дії”

Українсько-шведський проект “Освіта для сталого розвитку в дії”, що розпочався з декількох шкіл уЧеркаській області, за чотири роки охопив понад 900 середніх навчальних закладів у 14 регіонах України та продовжує успішно розвиватися, навчаючи від тепер і дорослих.

2 жовтня у Києві відбулася презентація результатів першого етапу проекту, під час якої було оприлюднене дослідження Академії педагогічних наук України про вплив “Освіти для сталого розвитку” (ОСР) на зміну поведінки учнів, їхніх батьків та учителів.

Керівники і безпосередні учасники проекту розповіли, як з допомогою новітніх методик, що застосовуються в ОСР, можна надихати дітей та дорослих на позитивні зміни та чому ідеї сталого стилю життя і ресурсозбереження набувають сьогодні все більшої популярності.

Проект реалізовує українська НУО “Вчителі за демократію та партнерство” спільно зі шведськими колегами із “Глобальний план дій”. Експерти організації розробили новий шкільний предмет – “Уроки для сталого розвитку” – у вигляді курсу за вибором і почали поширювати його школами України. З допомогою обов’язкових тренінгів викладачів курсу навчали, як проводити “Уроки”, використовуючи новітню педагогічну методику мотивації і натхнення.

Бути екодружнім та покращувати своє і життя планети, не жертвуючи, а вигідно співпрацюючи з нею, – просто. Саме у цьому наочно переконує новий предмет, що пропонує численні поради на щодень, слідуючи яким учні змінюють свої звички та навчаються раціонально використовувати усі земні ресурси (соціальні, економічні, екологічні),  у тому числі власне здоров’я та стосунки.

Перший етап проекту, що тривав впродовж 2010-2012, охопив понад 50 тис. учнів, а разом з ними – опосередковано – близько 100 тис. їхніх батьків, членів родин і друзів з восьми областей-учасниць – Донецької, Житомирської, Київської, Миколаївської, Тернопільської, Харківської, Черкаської та АР Крим. Підготовку з викладання освоїли понад 2 800 учителів з більше ніж 500 середніх навчальних закладів.

 “Ми розробляли “Уроки” на основі глибокої наукової бази, використовуючи інноваційний досвід світової педагогічної спільноти, – розповіла науковий керівник проекту, член-кореспондент НАПН України, д.п.н Олена Пометун. – Курс побудовано так, що торкається усіх сфер щоденного життя дітей і дає простір для дослідження і змін своєї поведінки. Він не обтяжує учнів сценаріями загибелі людства та не говорить про людину, тобто про кожного з них, як про нищівника планети. Ми переконані, що діти починають діяти не через страх перед наслідками екологічних проблем, а через бажання жити у кращому світі. Тому наше завдання – надихнути їх і показати, як діяти по-іншому заради сталого майбутнього”.

Наочними та найбільш показовими результатами першого етапу стали збережені ресурси, які вимірювали за допомогою тематичних аудитів: за  підрахунками реалізаторів, після освоєння курсу “Уроки для сталого розвитку” учасники суттєво скоротили споживання води та електроенергії – на 10-12%, а також значно зменшили обсяги твердих побутових відходів – на 12-15%.

Ефективність нової моделі навчання, що застосовується у проекті, а також суттєві позитивні зміни у поведінці учасників стали предметом дослідження експертів НАПН України.

Дослідження проводили у Житомирській, Миколаївській та Київській областях серед близько 900 учнів, їхніх батьків та учителів – тих, хто вивчали та не вивчали “Уроки для сталого розвитку” (УСР).

За допомогою анкетування визначали, як вивчення курсу впливає на поінформованість учасників щодо раціонального використання води, заощадження енергії, зменшення відходів, збереження здоров’я, турботи про довкілля; на формування у них бажаних моделей поведінки, та як довго зберігаються набуті навички.

Результати дослідження у школах Миколаївської та Житомирської областей засвідчили, що в учнів, які вивчали УСР впродовж року, мотивація до дій та поінформованість про можливі способи дій значно вища, ніж в учнів, які його не вивчали: 0,63 на противагу 0,38 – тих, хто не вивчав.

Між результатами двох груп батьків виявлено істотну різницю, яка свідчить, що вивчення дітьми курсу УСР викликає позитивні зміни у ставленні та поведінці батьків щодо проблем сталого розвитку – 0,79 та 0,45.

 “Окреме дослідження ми провели у школах Київської області, де робота з освіти для сталого розвитку ведеться систематично протягом 5-7 років у всіх напрямках навчальної діяльності і не лише з допомогою “Уроків”. Цей фактор обумовив значну відмінність результатів опитування від інших областей. Учні, незалежно від того, вивчають чи не вивчають вони окремий курс сталого розвитку, демонструють зацікавленість, високий рівень мотивації та поінформованості. Це і є результат систематичного підходу”, – підкреслила Олена Пометун.

Детальніше про результати дослідження впливу проекту на його учасників на 8 сторінці електронного журналу проекту 

На презентаційній зустрічі керівники освітніх закладів з різних областей України, що беруть участь у проекті від початку його створення – поділились власним досвідом запровадження ОСР. Директор Ірпіньської школи №2 Ірина Бєлова, яка впродовж 10 років організовує життя свого навчального закладу навколо ідей сталого розвитку розповіла, як це допомогло їй налагодити роботу з громадськістю на благо школи та тісніше співпрацювати з батьками.

 Заступник директора з наукової роботи Тернопільського обласного інституту післядипломної освіти Володимир Уруський презентував досвід  свого регіону, в якому свого часу вдалося створити одну із перших мереж шкіл сталого розвитку в Україні.

Проректор з наукової роботи Житомирського інституту післядипломної освіти Ігор Смагінрозказав, що ідея сталого розвитку настільки захопила область, що “Уроки” були запроваджені у навчальну програму майже усіх шкіл регіону. Згодом ця ідея переросла у проведення власної дослідно-експериментальної роботи: «Формування соціальної компетентності учнів засобами освіти для сталого розвитку».

Другий етап проекту, що триватиме три роки, розпочався у березні 2013. До нього долучилося ще сім нових областей – Вінницька, Дніпропетровська, Донецька, Івано-Франківська, Львівська, Луганська, Рівненська та Хмельницька. Загалом у 2013-2014 навчальному році “Уроки для сталого розвитку” розпочали викладати у понад 900 школах з 14 регіонів – це ще близько 60 тис. учнів.

Окрім підготовки викладачів, проект безкоштовно забезпечує школи-учасниці необхідними посібниками з курсу. Усі навчально-методичні матеріали схвалені Міністерством освіти та науки України і перебувають у вільному доступі для користування на веб-сайті проекту esd.org.ua.

На жаль, через скорочення сьогодні варіативної частини у шкільній програмі, не усі навчальні заклади, які хочуть запроваджувати УСР, мають таку можливість.

Координатор та виконавчий директор організації «Вчителі за демократію та партнерство»Ігор Сущенко розповів про завдання та перспективи нового етапу проекту:

“У процесі втілення першого етапу нам вдалося напрацювати й апробувати інноваційну та дієву модель навчання для змін поведінки у напрямку сталого розвитку. Плануємо застосовувати та поширювати її на ще більшу цільову аудиторію. Розробляємо нові навчальні матеріали для викладачів та учнів, позашкільних навчальних закладів та інститутів післядипломної педагогічної освіти. Ми вже можемо говорити, що в Україні складається система школи сталого розвитку: школи, що не тільки викладає, а й живе за принципами сталого розвитку. Також у планах – значно збільшити досягнуті результати в ресурсозбереженні та позитивному впливі на довкілля”.

На початку вересня 2013 року творча група авторів проекту розробила “Уроки для сталого розвитку” для першокласників та завершує роботу над матеріалами для дошкільнят. Посібники для 1-2 класів наразі першими апробують 20 шкіл Миколаєва. Розроблена для наймолодших програмає унікальною освітньою ініціативою та не має аналогів у світі.

Цю ідею проекту підтримало Міністерство екології та природних ресурсів України спільно зІнформаційно-просвітницьким Орхуським центром Державної екологічної академії. За підтримки Міністерства вийшли друком посібники для 1-2 класів для нових шкіл-учасниць.

Також у рамках другого етапу проекту розпочалась реалізація освітньої програма для дорослих – “Стале домогосподарство”.

“Нам вдалося вийти за межі школи та опосередковано, через дітей, працювати з членами родини, залучаючи їх до сталого стилю життя. Це послугувало стимулом для запуску дорослої програми, щоб посилити взаємодію між дітьми та батьками. У березні програма стартувала у тестовому режимі в Івано-Франківській області. Проект набуває все більшої популярності завдяки  актуальним ідеям. Багато людей вже відчули необхідність змін, по-іншому виокремлюють цінності сучасного життя та розуміють, що сталий розвиток це чи не єдиний шлях до збереження людства на Землі”, –  розповів Ігор Сущенко.

Під час зустрічі керівники проекту повідомили про оголошення національного конкурсу-огляду “Школа сталого розвитку”, в якому зможуть взяти участь школи другого етапу. Конкурс проходитиме у 2013-14 та 2014-15 навчальних роках.

Детальний фотозвіт заходу -  на сторінці проекту у фейсбуці.

проект реалізовано партнерами: