В УКРАЇНСЬКИХ ДИТСАДКАХ ДОШКІЛЬНЯТ НАВЧАТИМУТЬ СТАЛОМУ СТИЛЮ ЖИТТЯ

25 лютого у Києві презентували новітню програму “Дошкільнятам — освіту для сталого розвитку”.Досвідом поділились автори-розробники Олена Пометун і Наталія Гавриш, а також дитсадки, що вже взяли участь в апробації програми.

Подія відбулась у рамках міжнародного проекту “Освіта для сталого розвитку в дії”. Організаторами виступили громадська організація “Вчителі за демократію та партнерство” спільно з Інститутом педагогіки НАПН України.

Презентацію відвідали близько 100 методистів і вихователів приватних та державних дошкільних закладів Києва, а також представники районних управлінь освіти столиці.

Нова програма спрямована на формування у дітей передшкільного віку (5-6-річок) моделей поведінки, орієнтованих на сталий стиль життя. Вона розрахована на півроку, є парціальною, тобто гармонійно поєднується з будь-якою із п’яти чинних програм для дитсадків, затверджених Мініcтерством освіти України.

Автори-розробники науковий керівник проекту, член-кореспондент НАПН України, доктор пед. наук, проф. Олена Пометун і доктор пед. наук, проф. Наталія Гавриш ознайомили  учасників зі структурою, змістом та методикою реалізації програми, а також презентували методичний посібник та дидактичні матеріали.

У програмі — три теми: Спілкування, Ресурси, Подарунок. Кожна з них міститьпідтеми, в яких пропонуються дії — моделі поведінки, що діти повторюють продовж двох тижнів і в дитсадочку, і вдома для закріплення звички.Наприклад, у темі “Ресурси” є підтема “Папір — наше спільне багатство”. У такий день дітки зайняті відпрацюванням двох дій: 1 — використовую навіть клаптик паперу і 2 — роблю подарунки з використаного паперу”, — пояснила автор-розробник Олена Пометун.

Cпівавтор Наталія Гавриш:

“Ми написали методичний посібник для вихователів, де покроково розписаний кожен день, який проживають діти впродовж програми. У дидактичних матеріалах — комплект парних малюнків з прикладами бажаної та небажаної моделей поведінки. А також розфарбовки, що дублюють малюнки з позитивною поведінкою”.

У 2014 року першими програму успішно апробували 15 дитсадків у Житомирської області, а також у Харкові, Краматорську та Луганську.

На презентації старший викладач кафедри педагогіки, методист Центру дошкільної освітиЖитомирського ІППО,кандидат пед. наук  Ольга Орлова тавихователь-методист ДНЗ №57 ЖитомираТетяна Сімайкіна, представили досвід обласних дошкільних закладів, а також привезли виставку спільних рукодільних робіт дітей, батьків та вихователів з відходів — “Друге життя речей”.

У дитсадку спецшколи “Тріумф” Києва програму розпочали впроваджувати у цьому році і навіть мають перші результати. Про формування нових моделей соціальної поведінки у п’ятирічок після занять, а а також про взаємодію з батьками розповіла методист закладу Галина Нікішина:

“Після опрацювання першої теми програми — “Спілкування” — ми провели серед батьків опитування: Чи відбулись позитивні зміни в поведінці вашої дитини від початку викладання теми? 90% відповіли, що так, 10% — що не знаю. Також 100%опитуваних вважають новий курс корисним для розвитку дітей. Крім того, ми запитали, чи було б їм цікаво взяти участь в інтерактивному занятті з малечою за однією із тем програми: 80% відповіли позитивно”.

Досвідом підготовки вихователів до навчання дошкільників поділилась Сабіна Іванчук — співробітник кафедри дошкільної освіти, аспірант кафедри педагогіки вищої школи  ДВНЗ "Донбаський державний педагогічний університет, міста Слов ‘янськ.

Розробники програми планують, що у 2015 році до програми приєднається щонайменше 400 дитсадків України. Наразі ж тривають тренінги з підготовки вихователів. Навчання вже пройшли близько півсотні працівників ДНЗ в Івано-Франківській, Донецькій, Вінницькій, Рівненській, Київській, Хмельницькій, Харківській, Дніпропетровській, Черкаській, Львівській, Житомирській, Тернопільській та Миколаївській областях.

Фотозвіт з презентації

Відеозвіт з презентації

Детальніше про структуру і методику програми можна почитати у журналі «Надихаємо на дії» (№ 12(2) 2013, с. 21-30 .

проект реалізовано партнерами: