ТЕРНОПІЛЬ: У 24-Й ШКОЛІ РАЦІОНАЛЬНО ВИКОРИСТОВУВАТИ РЕСУРСИ ВЧАТЬ ІЗ ПЕРШОГО КЛАСУ

24-а школа Тернополя ділиться власним досвідом в освіті для сталого розвитку. В онлайн-виданні "20 хвилин" вийшло одразу декілька матеріалів за цією темою.

Тернопільська 24-а — одна із шкіл України, що підтвердила звання "Школа сприяння сталому розвитку" в однойменному конкурсі-огляді, що проводиться у межах нашого проекту. У виданні "20 хвилин" можете почитати два матеріали —  з інтерв'ю з тренером проекту у Тернопільській школі, учителькою "Уроків для сталого розвитку" і завучем 24-ї Оленою Зарічною:

"У 24-й школі раціонально використовувати ресурси вчать із першого класу"  (як працює школа сприяння сталому розвитку, чим займають учні та як проект впливає не лише на ресурсозбереження родин, а й на зміну соціальних поведінок дітей та батьків) та  "Не витрачає більше, ніж потрібно, і вчить цього інших"  (Олена Зарічна ділиться власними секретами сталого стилю життя і господарювання).

Від себе ще додамо конкретних цифр, які наводив директор школи Ігор Каразія:
"Завдяки проекту змогли досягти конкретних результатів у збережені ресурсів та значно заощадити бюджет. У 2008 році (ще до проекту) школа використовувала 300 метрів кубічних води за місяць, у 2012 – лише 179. Економія за рік – 1 тис. 452 м3. Щодо витрат електроенергії, то у 2008 році заклад споживав 1 тис. 570 кВт за місяць, а у 2012 – 1тис. 260 кВт. Економія за рік – 3 тис. 720 кВт".

Публікуємо повний текст статті "У 24-й школі раціонально використовувати ресурси вчать із першого класу".

24-та школа – базовий заклад у Тернополі в питаннях „Освіти для сталого розвитку”. Загалом за цим проектом навчають у 18 школах міста.
 
Вперше про програму „Освіта для сталого розвитку” ми почули у 2008 році, - пригадує Олена Зарічна. - У школу прийшли новий директор і три нові заступники. У закладі на той час було 560 учнів. Сьогодні в нас є 1350. Звісно, багато чого змінилося, але і цей проект зіграв свою роль у тому, що школа отримала нових учнів.
 
Уроки сталого розвитку тут викладають для школярів 1-4-х і 8-х класів. Загалом цією програмою охоплена найбільша мережа класів в області – 21 клас початкової школи і 4 класи старшої школи. Теми занять - сміття, вода, електроенергія, здоров’я, рослини, новий стиль життя.
 
На першому уроці діти досліджують свій стиль життя – чи вимикають за собою світло, чи постійно ввімкнені в розетку зарядні пристрої, чи комп’ютер залишається в режимі очікування. Тему вивчають чотири тижні, і на цей час складають план дій.
- За чотири тижні формується звичка - школярі навчаються вимикати світло, закручувати кран, правильно чистити зуби, знають, скільки води взяти для приготування чаю, - каже вчителька.
 
Цікаво, що батьки розповідають учителям, як у зв’язку з новими знаннями їхніх дітей змінюється побут удома.
 
- Трапляються і комічні випадки: коли тато чи хтось із старших голиться, дитина стукає у двері, мовляв, чому так довго тече вода, - розповідає вчителька. - А одна дівчинка вирішила дослідити, скільки води втрачається через несправний кран удома. Воду, яка крапала, вона збирала в ложку. За одну хвилину туди накрапало 56 крапель, потім порахували, скільки це буде в літрах за день, за місяць. Показали розрахунки батькові, і він змушений був полагодити кран.
Діти інколи підказують цікаві рішення, як ощадливо використовувати ресурси. Наприклад,  восьмикласники придумали, як витратити менше води для миття підлоги.
 
Один хлопчик сказав, що треба витирати ноги на вулиці, тоді не потрібно буде так часто мити підлогу, - розповідає пані Олена. - Коли ми говорили про сміття, то аналізували, як зменшити кількість сміття у відрі. Один хлопчик розповів, що в його смітнику половину відра займають памперси. А його однокласник запитав, чи не може він навчити свого 2-річного брата ходити в туалет, тоді памперсів не буде. Такі рішення виникають у дітей. Це унікальний курс, бо на інших уроках усі рішення готові.
 
Діти діляться своїми досягненнями. Наприклад, розповідають, за тиждень використали на 10 літрів води менше, ніж раніше. Нехай це небагато, але це досягнення, бо вони подумали, як можна змінити звичний хід речей.
 
- Коли вивчаємо тему „Вода”, пропоную показати сценку, як вони чистять удома зуби, - розповідає пані Олена. - Хтось розповідає, що має вдома колонку. Закривати постійно кран не дуже добре для колонки. Тому брати склянку – це краще, ніж постійно закривати кран. Діти переходять на використання склянки і пропонують так робити батькам. Я не можу сказати, що в нас є 100% підтримка. Не всі батьки підтримують, але навіть якщо ми залучимо до цієї діяльності 30% батьків, ми досягнемо істотних результатів.
 
Інформацію у курсі про раціональне використання ресурсів подають так, шоб не лякати дітей наслідками екологічних катастроф, а зробити так, щоб вони захотіли жити у кращому світі. Аби школярі навчили цього своїх батьків, бо це - проблема дорослих.
 
Саме тому в школі започаткували програму сталого розвитку „Стале домогосподарство” і для вчителів, і для адміністрації школи.
 
- Ми збиралися після уроків раз на тиждень і розглядали різні теми, наприклад, як можна зменшити використання електроенергії вдома, - розповідає Олена Зарічна. - Вивляється, що пралка з вертикальним завантаженням білизни використовує більше електроенергії, ніж із горизонтальним. Ініціатива пішла від вчителів природничих дисциплін, потім приєдналася вчителька історії, світової літератури і української мови. Директор погодився, щоб цей курс викладали у нашій школі, бо він сам так робить у себе вдома, у школі.
 
До слова, в 24-й школі всі лампи енергозберігаючі, крани не протікають, у кабінетах адміністрації школи стоять контейнери для макулатури, її регулярно здають. У школі є контейнери для використаних батарейок, пластикових кришечок. Результати ощадного використання води та електроенергії у школі вносять на сайт програми сталого розвитку в Україні.

 

проект реалізовано партнерами: