У КИЄВІ ПРЕЗЕНТУВАЛИ ПРОГРАМУ З ОСВІТИ ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ДЛЯ НАЙМОЛОДШИХ ВИХОВАНЦІВ ДИТСАДКІВ

"Маленькі люди великого світу": про збереження ресурсів і сталий стиль життя
 
27 травня для спеціалістів з питань дошкільної освіти України проект вперше презентував освітню програму для трирічок‬ "Дошкільнятам — освіту для сталого розвитку".
 
У 2014 ми представили дошкільну програму з освіти для сталого розвитку для дітей 6-го року життя. Це була експериментальна робота (вперше працювали з садочками), яка виявилась успішною — трохи більше ніж за рік до неї приєдналось понад 450 ДНЗ з 13 областей. А згодом стало зрозуміло, зі зворотного зв'язку від батьків й вихователів, що програма потрібна і для наймолодших. Тож рік роботи — і програму для дітей 4-го року життя розроблено, апробовано, опубліковано дидактичні матеріали та методичні посібники для педагогів. Власне, презентація яких відбулася 27 травня у Києві.

На зустріч приїхали більше 70 спеціалістів з питань дошкільної освіти з усієї України. Програму представили її авторки-розробниці, шановані у шкільному та дошкільному середовищі член-кореспондент НАПН України, доктор пед. наук Олена Пометун і доктор пед. наук, завідуюча кафедрою дошкільної освіти Педагогічного інституту Київського університету ім. Б. Грінченко Наталія Гавриш.
 
На початку зустрічі координатор проекту "Освіта для сталого розвитку в дії" Ігор Сущенко ознайомив гостей з поняттям сталого розвитку у його трьох складових — економічному, екологічному, соціальному, розповів про роль освіти у формуванні сталого стилю життя та про досягнення проекту за 6 років.
 
Олена Пометун, авторка шкільних та дошкільних програм, а також посібників з освіти для сталого розвитку (ОСР), розповіла про основні засади світової стратегїї ОСР, ознайомила вихователів з новітньою методикою емпаурменту (натхнення до дії), на якій побудовано програми.
 
Детальніше почитати про методику емпаурменту можна за посиланням на с.15
 
Олена Іванівна наголосила, що одна з основних цілей програми  формування у дітей сталих звичок, раціональних моделей поведінки:

"Не просто, щоб знали "Світло потрібно вимикати", коли воно не потрібне, а щоб реально вимикали, на рівні усвідомленої звички. І діти, які навчались за нашими програми, вимикають".
 
Методист дитсадка при спецшколі "Тріумф" у Києві Галина Нікішина, яка запроваджувала програму ОСР у свій ДНЗ ще на етапі апробації і стала активним практиком у цій темі, розповіла колегам, як проходять заняття з дітьми, як проживають тематичний день, чи змінюються звички малечі на більш сталі, а також про роботу з батьками і їхні відгуки.
 
Опитування серед батьків дитсадка "Тріумфу", чиї діти навчались за програмою ОСР, показали: на питання, чи відбулись позитивні зміни в поведінці вашої дитини, близько 90% відповіли, що так. Більше того, батьки кажуть, що діти самі їх навчають.
 
Співавторка-розробниця програм з ОСР для дошкілля Наталія Гавриш детально ознайомила учасників зі структурою, змістом і методикою реалізації нової програми для трирічок, а також дала практичні поради й рекомендації з її втілення у діяльність дитсадка:
 
"Методика, на якій побудована наша програма, вимагає поваги до дітей, потрібно трохи змінити і себе. У нас деякі вихователів звикли: "Так, сядь", "Закрий рот!". Це не працює. У програмі для трирічок, якщо ви подивитесь у зміст, багато уваги приділено налагодженню контакту, спілкуванню. Сучасні діти мають з цим проблему, вони часто не дивляться в очі, коли звертаються, можуть просто смикати за руку, щось вимагаючи. Тобто вони використовують дорослого, а не встановлюють з ним контакт".
 
"Програма включає самодослідження, ми їх називаємо "аудитами" — діти мають змогу оцінити себе до і після певної теми, після відпрацювання в реальному житті пропонованих дій. Ви можете запитати, чи може дитина об'єктивно, скажемо так, оцінити себе у такому віці. Може! Якщо вихователь уникатиме будь-яких оцінок, оціночних суджень, чи то позитивних, чи то негативних, а особливо порівнянь: "А хто це в нас тут не вміє?!", "Ой, яка молодчинка!", "А дивись, як Петрик", там. Просто дякуйте дітям: дякую, що ти це зробив, дякую за відповідь і так далі", — наголосила Наталія Василівна.
 
"У роботі з трирічною малечою ми радимо вихователям використовувати такого іграшкового персонажа як маленьку мурашку, ви її можете зробити власноруч. В ігровій формі під час розгляду різних ситуацій вона може підказувати малечі, нашіптувати, правильні кроки, допомагати", — поділилась педагогічними секретами авторка.

Переглянути ФОТОЗВІТ з презентації


Програма є парціальною, тобто гармонійно поєднується з будь-якою із чинних державних програм МОН. Її мета — сприяти формуванню у дошкільників звичок і моделей поведінки, орієнтованих на сталий стиль життя. Навчання і виховання у межах програми передбачають залучення в ігровій формі дітей до виконання і повторення дій, які дозволять їм бути комунікативними, екодружніми, здоровими та впевненими.
 
Комплект матеріалів складається з навчально-методичного посібника для вихователів "Дошкільнятам про сталий розвиток: маленькі люди великого світу" і комплекту дидактичних матеріалів — 20 великоформатних малюнків, що ілюструють певні ситуації життя дітей, пов'язаних із проблематикою сталого розвитку, та розфарбовки.
 
Посібник містить обґрунтування ідей освіти для сталого розвитку, опис тематики та організації занять у межах спеціальної програми, розрахованої на навчальний рік. Допомогою вихователю будуть подані в посібнику деталізовані методичні рекомендації щодо опрацювання з дітьми змісту кожної теми.
 
ТЕМИ:
1. Спілкування (Люди, які мене оточують; Мої товариші по групі; Мої друзі)
2. Моє здоров'я (Мої рухи; Здорове харчування; Чистота навколо мене)
3. Здоров'я природи (Дбайливі господарі і господарки; Мої друзі пташки; Мої подарунки).
 
МАТЕРІАЛИ ПРОГРАМИ:
Ознайомитись з матеріалами проекту "Освіта для сталого розвитку в дії" можна на сайті у розділі «Посібники і програми»:
 
ЗМІ про програму для дошкільнят:

проект реалізовано партнерами: